Autor: Lejla Softić,

Potrošačke potrebe kontinuirano se mijenjaju u pogledu načina obavljanja kupovine (konvencionalna ili e-trgovina) i brzine isporuke proizvoda. Q-commerce je relativno ‘novi’ način obavljanja maloprodajnih aktivnosti pri čemu se isporuka proizvoda, obično osnovnih namirnica, obavlja unutar 10-30 minuta.
Na tržištu ovaj poslovni model prakticira sve više specijaliziranih preduzeća za dostavu, koja primjenjuju drukčiji pristup logističkim aktivnostima pri brzoj dostavi proizvoda. Lokalna preduzeća kao što su: kafići/restorani, trgovine mješovitom robom, apoteke i slično imaju brojne koristi od Q-commercea jer potrošači kupuju više u lokalnim trgovinama, kako bi imali brzu isporuku proizvoda.
Pružanje usluga u urbanim sredinama korištenjem npr. bicikla ili motocikla, praktičnije je i ekološki je prihvatljivije, što ovaj način isporuke dodatno čini uspješnim poslovnim modelom.

Šta je Q-commerce?

Quick commerce (Q-commerce) obično se naziva ‘isporuka na zahtjev’ i postaje omiljeni alat za potrošače u urbanim sredinama, koji žele nabaviti proizvode sa ograničenim vremenom isporuke. Predstavlja sljedeću generaciju e-trgovine koja počiva na brzoj isporuci proizvoda kupcima.

Q-commerce kupcima omogućava isporuku malih količina proizvoda gotovo trenutno, kada god i gdje god im je potrebno dostaviti iste. Kombinira najbolje od tradicionalne i e-trgovine, te inovacije u isporuci, sa naglaskom na uski asortiman proizvoda i brzu isporuku. U budućnosti Q-commerce će sve više ulagati u inovativnu tehnologiju i usvajati održive prakse, kako bi se optimizirala brzina isporuke.

Osnovne karakteristike Q-commercea

Suvremeni potrošači očekuju da njihovi specifični zahtjevi budu ispunjeni na brz i učinkovit način. Uspješno zadovoljavanje očekivanja suvremenih potrošača, koji imaju potrebu za brzom isporukom proizvoda, dovelo je do pojave ‘novog’ poslovnog modela. Zahvaljujući osnovnim karakteristikama Q-commercea, kao alternativnog načina obavljanja maloprodajnih aktivnosti, uspješno se postiže zadovoljavanje potreba suvremenih potrošača.

Q-commerce kao ‘novi’ poslovni model omogućava bolje pozicioniranje na tržištu, zahvajujući slijedećim ključnim karakteristikama:

  • isporuke proizvoda su u manjim količinama, što je uticalo na postojanje manje artikala u ponudi, ali sa više pojedinačnih narudžbi
  • kupovne navike potrošača su postale više lokalizirane, što je dovelo do porasta Q-commercea, jer sve više preduzeća kreira ponude za isporukom proizvoda na zahtjev
  • fleksibilna logistika omogućava dostavu relativno manjih narudžbi, uz istovremenu kontrolu troškova distribucije.

Prednosti Q-commercea

Q-commerce, kao ‘novi’ poslovni model, rezultat je potrebe za većom brzinom pri isporuci proizvoda, sve većom urbanizacijom i užurbanim stilom života, te sve manjim brojem članova domaćinstva i starenjem stanovništva. Brendovi koji prepoznaju prednosti Q-commercea postaju i najveći korisnici ovog ‘novog’ načina distribucije proizvoda.

U odnosu na konvencionalnu ili e-trgovinu, Q-commerce ima slijedeće 4 prednosti:

–        brzina isporuke

–        zajamčena dostupnost odabranih, relevantnih, proizvoda

–        24-satni rad (dostupnost)

–        jednostavnost.

Q-commerce nudi novu vrijednost za preduzeća, koja ih može izdvojiti u odnosu na konkurenciju. Kupci kojima je potrebna hitna isporuka mogu biti voljni isprobati nove proizvode i naručiti ih iz novih trgovina.
Postoje brojne situacije u kojima praktičnost Q-commercea može poboljšati korisničko iskustvo, pri čemu brend može postići lojalnost svojih kupaca. Budući da je Q-commerce povezan sa manjim izborom proizvoda, trgovci to mogu iskoristiti za prodaju svojih najprofitabilnijih proizvoda i tako povećati profitabilnost vlastitog poslovanja.

Maloprodaja jučer, danas, sutra

Maloprodaja je evoluirala od samoposlužnih supermarketa, preko e-trgovine i dostave proizvoda za dva do tri dana, do svog najrazvijenijeg poslovnog modela isporuke za manje od sat vremena (Q -commercea).
Porast potražnje za brzom isporukom proizvoda uzrokovan je pandemijom, kada je bilo izazovno pronaći preduzeća koje vrše dostavu proizvoda (u manjim količinama).

Ovo je naročito bilo izazovno u svjetskim metropolama, stoga se Q -commerce i najbrže razvija kao ‘novi’ poslovni model u ovim urbanim sredinama.

Životni stil potrošača kontinuirano napreduje, tehnologije također napreduju, tako da se neminovno razvijaju i ‘novi’ poslovni modeli u maloprodaji. Brzina i praktičnost postaju sve važniji.
Suvremeni potrošači svakodnevno pretražuju aplikacije za dostavu kako bi kupovali online, jer uz samo nekoliko klikova mogu obaviti kupovinu željenih proizvoda. Kupovno ponašanje u Q-commerceu više je poticajno jer se radi obično o manjim transakcijama, koje najčešće obavljaju mlađe generacije kupaca, koje su spremnije isprobati nove proizvode i usluge.
Stoga, Q -commerce ima značajan potencijal rasta i očekuje se da će veličina Q-qommercea tržišta na globalnoj razini, do 2030. godine, narasti na oko 525 milijardi dolara. Iz ovog predviđanja, može se konstatovati da je budućnost Q-commercea veoma optimistična.

Zaključak

Iako je Q-commerce relativno ‘novi’ poslovni model, u narednom periodu, mogu se očekivati inovacije odnosno primjena digitalnih alata, kao što su: isporuka proizvoda dronom, mašinsko učenje i Internet-of-things. Q-commerce se brzo širi bez obzira na tržište ili segment proizvoda, što će trajno uticati na promijene cjelokupne maloprodaje i razvoj potrošačkih navika.

S kupcima koji su se tokom pandemije navikli oslanjati na brzu dostavu, budućnost konzumerizma biće u velikoj mjeri usredotočena na sve veće zadovoljstvo potošača koji ne žele gubitit dragocjeno vrijeme i energiju za posjetu trgovini, kada se kupovina sa brzom dostavom može obaviti za nekoliko minuta.

Na žalost, Q-commerce se još uvijek nedovoljno koristi na domicilnom tržištu. Potrošači na domicilnom tržištu traže sve prikladnije opcije i za očekivati je da će obim transakcija putem ‘brze’ trgovine, u narednom periodu, kontinuirano rasti.

Izvor: https://www.kliker.ba/aktuelno/06012022/ta-je-q-commerce
https://www.kliker.ba/ , Kliker.ba